Georgisk tv-station skabte panik med falsk krigshistorie

Forestil dig at DR Deadline, TV2 News eller TV-Avisen kørte et program med de vante studieværter, der rapporterede , at en invasion var igang i Danmark – med hastige fotos af kampfly, der beskyder byer og kampvogne, som tordner frem over markerne.

Det ville formentligt umiddelbart uløse en vis form for panik.

Forestil dig så at det blot var et program, der skulle gengive en – ifølge tvstationen – mulig udvikling, såfremt en bestemt politisk udvikling fortsatte.

Det var lige præcis, hvad den hidtil mest troværdige tv-station i Georgien, Imedi, gjorde i lørdags, d. 13. marts. Det beretter bloggermediet Global Voices Online

Stationen kørte et halv-times program, der var en fup-nyhedsudsendelse om et nyt russisk angreb på Georgien som det, der ramte landet i august 2008, hvor russiske tropper gik ind i landet.

De vanlige studieværter fortalte, at præsident Saakashvili var dræbt og at russiske tank atter rullede ind i landet, illustreret ved 2008-optagelser af angribende tanks. Kun i starten af programmet blev der gjort opmærksom på, at det var fiktion.

Fup-udsendelsen skabte panik i det lille land, skriver Global Voices.

Indbyggere i georgiske landsbyer tæt på den russiske grænse flygtede ud i skovene, mens talrige telefonopkald fyldte æteren – og blogs, twitter og Facebook strømmede over af spørgsmål og rygter.

Udsendelsen var et bud på, hvad der kan ske en uge efter planlagte kommunalvalg i maj 2010. Det forudsættes, at oppositionen tager magten – og arbejder på at gøre landet til en delstat i Den russiske Føderation, altimens dele af hæren slutter sig til oppositionen.

Uroen breder sig, indtil det nye styre beder om russisk hjælp.

Protester over udsendelsen
Efterfølgende har der været udbredte protester i Georgien mod udsendelsen, der ses som et propaganda-stykke til støtte for Saakashvili. Hundredevis af demonstranter samledes foran Imedis lokaler i hovedstaden Tbilisi, mens de sociale netværk glødede af skænderier mellem tilhængere og modstandere af præsidenten.

Tilhængerne siger, at det var klar fiktion – men et kvalificeret bud på en mulig udvikling.

Forfatteren til artiklen på Global Voices, Anna Keshelashvili, oplyser på sin egen blog, at direktionen for Imedi ikke har taget skridt til at beklage programmet og de følger, det fik i form af panik.

Relaterede indlæg

Skriv en kommentar

Halløj - svar lige på dette *