Pinlige bortforklaringer fra TV2-redaktør

Redaktør Jens Jørgen Madsen fra Journalisten.dk bragte i går eftermiddags et godt, vedholdende interview med TV2-redaktøren for Go Morgen Danmark, Jes Schrøder, “TV2-redaktør: Wikipedia-indslag var bare ment som satire”.

Javel. Jeg har nu aldrig regnet med, at Go Morgen Danmark var 60 Minutes på CBS eller Dokumania på DR2 men et program på morgenfladen med gæster og let journalistik. Men det er åbenbart fejlagtigt, fordi der også kører satire – og det burde seerne kunne afkode, mener Jes Schrøder

Joooh. Det synes jeg nok. Det er placeret et sted i programmet, hvor man fortæller kuriøse, satiriske og humoristiske emner. Modsat aviserne åbner vi udsendelsen på avisernes bagside. Man åbner op i Go’ Morgen Danmark med at fortælle kuriøse, humoristiske historier

Okay. Men er de sikre på det. Det er jo ikke The Daily Show , men et program der bringer journalistik – omend i den lettere form.

Ideen til indslaget opstod iflg TV2 , fordi Politiken nogle dage forinden skrev om en irsk studerende, der ændrede et citat i et opslag på Wikipedia – og dermed fik en del medier til at bringe det urigtige citat.

Derfor ville TV2 jf. Jes Schrøder gøre seerne opmærksom på, at man ikke skal tro alt, hvad man læser på Wikipedia eller nettet.

Imidlertid bringer Jens Jørgen Madsens vedholdende spørgsmål om, hvorvidt det er en public service opgave at sammenblande journalistik og underholdning Jes Schrøder ud i mere og mere famlende forklaringer.

Jeg kan ikke genfortælle det godt nok – læs selv artiklen.

Men det irriterer mig stadig, at dette indslag har informeret seere, der ikke ved noget om wikipedia, forkert. Og hvem siger, at de seeere også har hørt om denne debat ?

Følg i øvrigt tweets om sagen #tv2wikigate . Desuden har Ole Palnatoke indgivet en officiel klage til Pressenævnet over TV2 på vegne af Wikipedia.dk

OPDATERET mandag d. 18. maj:
TV2 bringer en berigtigelse af deres fejlagtige indslag – se undskyldningen med følgende ordlyd:

Så skal vi have en berigtigelse. For i onsdags sagde vi her i programmet, at det brugerstyrede internet-leksikon Wikipedia ingen opsyn har med forkerte oplysninger. Det var ikke korrekt. I Danmark holder faktisk en gruppe almindelige brugere øje med ændringer.
Og så skal jeg også desuden beklage, at det fremstod, som om flere opdigtede oplysninger om min medvært Anders Breinholt og mig selv rent faktisk var lagt ud på Wikipedia. Det var ikke tilfældet. Så vi beklager unøjagtighederne
.”

Andre artikler om Wikisagen:

Trine-Maria Kristensen: Wikigate: TV2-journalister manipulerer med fakta for sjov
Dorte Toft: Charmerende Go Morgen Danmark gjorde i nælderne
Politiken.dk 15. maj: TV2 fuskede med Wikipedia
Anders Breinholt forsvarer sig på Wikipedia-debatforum (scroll ned i bunden)
Tidslinien over TV2 Wikigate ved Overskrifts Underskrift (Stefan og Jens Ulrik)

Relaterede indlæg

2 tanker om “Pinlige bortforklaringer fra TV2-redaktør

  1. Holder påstanden om at “[d]et er placeret et sted i programmet, hvor man fortæller kuriøse, satiriske og humoristiske emner”?

    Nej, det vil jeg ikke mene; af tre årsager:

    1. Morgen-tv er gå-til-og-fra-tv; seerne ser næppe hele fladen, men fanger de dele, som de tilfældigvis når mellem alle morgen-rutinerne. Man kan derfor ikke regne med at seerne har styr på hvor i programmet, de er – lidt som at narre april en tilfældig dag i foråret.

    2. Har seerne faktisk gennemskuet programmets struktur, eller er det mest af alt programmets tilrettelæggere, der kan strukturen på rygraden?

    3. Hvad sker der, når programmet går fra tv til internet og deles op i klip, som ses uafhængigt af hinanden? Så forsvinder den overordnede struktur, og så kan man overhovedet ikke regne med at seeren ved, hvad han/hun kan regne med.

    Og så er der naturligvis spørgsmålet om man godt må lyve, hvis bare man griner imens. Jeg ved godt, hvilket svar mine børn ville få, hvis de stillede sig så tåbeligt an.

Skriv en kommentar

Halløj - svar lige på dette *